De opdracht:
Als afstudeeropdacht heb ik een bordspel ontwikkeld voor DOB-Academy. Dit is een onderwijsinstituut die professionals opleidt in de offshore-wind sector. Ze bieden cursussen aan, bestaande uit lectures die afgewisseld wordt met educatieve spellen. Normaal gesproken lichten de spellen slechts enkele onderwerp uit. Integenstelling tot deze spellen, gaat mijn ontwerp zich focussen op de hele lifecycle van een windmolenpark op zee.
Onderzoek
Doel: Het spel zal de lifecycle van een offshore windmolenpark inzichtelijk maken voor de speler.
Mijn taak was om de kerninformatie te selecteren en leerdoelen op te stellen voor het spel. Wat gaat de speler leren? Ik heb de lifecycle samengevat tot deze vijf fases. Elk icoontje staat voor een leerdoel:
vervolgens heb ik me de vraag gesteld wat een spel leuk en educatief maakt. Ik heb veel populaire spellen gespeeld en onderzocht wat een spel nou écht leuk maakt. Ook heb ik onderzoek gedaan naar educatieve spellen, zoals VR-games, video-games, quiz-spellen en de bestaande spellen van DOB die ingezet worden in de cursussen.
Ten slotte is het van belang te weten wie het spel gaat spelen, wat is de beginsituatie van deze mensen. Wat is het kennisniveau?
Ideeën:
Van elke lifecycle-fase heb ik verschillende spellen bedacht. Deze ideeën heb ik uitgwerkt tot een modelletje van papier/karton. Door het spel te testen wordt duidelijk of het idee werkt.
Concepten:
De ideeën ben ik gaan doorontwikkelen. Ik ben tot drie verschillende concepten gekomen:

Testen:
Graphics:
Prototype:
Video-uitleg:







